Representation of Territorial Community Interests in Court by the Public Prosecutor
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-5835.2021.1.4Keywords:
prosecutor; prosecutor’s office functions; representation; territorial community; state interestsAbstract
The article focuses on the representation of territorial community interests in court by the public prosecutor. Territorial community delegates representation of its interest to the local governments. Local governments are obliged to act according to the law. Nevertheless, that local governments may act against the interests of territorial communities in some cases. Therefore, acting in such manner cannot be considered as an expression of the will of the territorial community.
In the light of the above, the issue of representation of territorial community interests in court by the public prosecutor becomes extremely relevant. At the same time, the legislation contains a list of grounds for the prosecutor to represent the interests of the state, and the analysis of these grounds does not provide an unambiguous understanding of which should be referred to in the case of representation of territorial community interests. This causes certain problems in practice, which reduces the effectiveness of this function of the prosecutor’s office, and, among other factors, has a negative impact on the activities of the prosecutor’s office as a whole.
It was found that the protection of the interests of the territorial community is in line with the interests of the state, and therefore Art. 1311 of the Constitution of Ukraine, Art. 23 of the Law of Ukraine «On the Prosecutor’s Office» provide legal grounds for the prosecutor to represent the interests of the state in the person of the territorial community in court.
The prosecutor may not represent the local government while suing the same local government as the defendant. Therefore, it was concluded that the prosecutor should refer to the absence of a body whose competence includes the authority to represent territorial communities.
References
Звіт про роботу прокурора за 12 місяців 2020 р. Офіс Генерального прокурора: офіційний вебсайт. URL: https://www.gp.gov.ua/ua/stat_n_st?dir_id=114140&libid=100820&c=edit&_ c=fo# (дата звернення: 15.06.2021).
Гузе К. А. Представництво прокурором інтересів громадянина або держави в цивільному судочинстві України: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.03. Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. Харків, 2015. 21 с.
Долежан В. В. Судово-представницька функція прокуратури: перспективи збереження і розвитку. Правові та інституційні механізми забезпечення розвитку держави та права в умовах євроінтеграції: у 2-х т.: матер. міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 20 трав. 2016 р.). 2016: Т. 2. С. 116–118. URL: http://dspace.onua.edu.ua/handle/11300/6342 (дата звернення: 15.06.2021).
Стефанчук М. М. Напрями вдосконалення процесуального статусу прокурора як суб’єкта реалізації функції представництва інтересів громадянина або держави в суді. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2015. Вип. 34(3). С. 115– 121. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvuzhpr_2015_34(3)__31 (дата звернення: 15.06.2021).
Безкровний Є. Представництво прокурором інтересів громадянина або держави у суді в сучасних умовах. Науковий часопис Національної академії прокуратури України. 2016. № 2. Ч. 1. С. 28–36. URL: http://www.chasopysnapu.gp.gov.ua/chasopys/ua/pdf/10-2016/01/ bezkrovnyj.pdf (дата звернення: 15.06.2021).
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08 квітня 1999 р. № 3-рп/99. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/v003p710-99#Text
Мироненко Т. Є., Тогобіцька А. А. Особливості представництва прокурором у суді інтересів громадян і держави у галузі земельних відносин. Публічне право. 2013. № 3. С. 135– 143. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pp_2013_3_20 (дата звернення: 15.06.2021).
Казак О. Визначення прокурором підстав представництва інтересів держави в суді. Вісник Національної академії прокуратури України. 2017. № 1. С. 26–31. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Vnapu_2017_1_6 (дата звернення: 15.06.2021).
Шевченко А. О. Правова природа і статус територіальної громади: доктринальний аспект. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2017. № 3. С. 332–343. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvknuvs_2017_3_30 (дата звернення: 15.06.2021).
Альошина Н. М. Територіальна громада як суб’єкт права: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.01; НДІ держ. буд-ва та місцевого самоврядування, Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. Харків, 2014. 20 с.
Постанова Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 25 вересня 2020 р. у справі № 921/341/19. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/91786472