Діджиталізація та юридична клінічна освіта
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-5835.2023.1.2.3Słowa kluczowe:
юридична клінічна освіта; діджиталізація; правнича школа; юридична клініка; цифрові технологіїAbstrakt
У статі приділена увага розвитку юридичної клінічної освіти під впливом різноманітних інновацій та змін, що відбуваються на юридичній арені в умовах діджиталізації. Досліджено наукові позиції щодо розвитку юридичної клінічної освіти, зокрема в умовах діджиталізації. Коротко описується розвиток юридичної клінічної освіти. Зазначено, що історично наявність «реального клієнта» в діяльності студента-правника була важливим складником юридичної клінічної освіти. Проте в умовах сьогодення основний фокус юридичної клінічної правничої освіти змістився в бік більшого акценту на навчальному досвіді здобувача. Практичні навички майбутнього правника можуть відпрацьовуються не тільки під час роботи з «реальними клієнтами», а також за допомогою «симуляції», а саме: дебатів, імітаційних судових засідань, турнірів, змагань тощо. Стверджується, що змісти програм юридичної клінічної освіти мають спільні риси, як-от: тренування професійних навичок, навчання на досвіді, а також прищеплення професійних цінностей громадської відповідальності та соціальної справедливості. У статті наголошено, що розвиток діджиталізації відкриває нові можливості для юридичної клінічної освіти. Зазначено, що різні форми відпрацювання юридичних навичок, зокрема і за допомогою сучасних технологій, дає змогу максимально розкрити потенціал юридичної клінічної освіти, що цілком узгоджується з концепцією на глобальному рівні. Зазначено, що глобальний рух юридичної клінічної освіти підтверджується: великою кількістю транснаціональних співпраць між клініцистами з різних куточків світу; існуванням міжнародних глобальних організацій (наприклад, Глобальний альянс з юридичної освіти); включенням клінічної методології викладання в навчальні програми правничих шкіл по всьому світу; юридичними публікаціями, що присвячені розвитку юридичної клінічної освіти по всьому світу. Зроблено висновок, що завдяки розвитку комунікаційних технологій стираються кордони юридичної клінічної освіти.
Bibliografia
Галай А. О. Основні навчальні компоненти юридичної клінічної освіти: шляхи впровадження клінічного спецкурсу та практики студентів у навчальний процес вищих навчальних закладів в Україні: навч. посібник. Київ: КНТ, 2009. 96 с.
Мудрак Р. Генеза становлення інституту юридичних клінік у світі та Україні. Актуальні проблеми правознавства. 2017. Вип. 3(11). С. 31–35.
Калаченкова К. О. Правові аспекти диджитал суспільства. Право і суспільство. 2023. № 2. Т. 1. С. 28–32. DOI: 10.32842/2078-3736/2023.2.1.5. URL: http://pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2023/2_2023/part_1/5.pdf
Frank J. Why Not a Clinical Law School? 1933. 81 U. Pa. L. Rev. 907. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Why-Not-a-Clinical-Lawyer-School-Frank/d78d2cc4e4c7e0fef6a9b3d63f3ace5bdea0d108
Martin Barry M., Dubin J., Joy P. Clinical Education for this Millennium: The Third Wave. Clinical Law Review, 2000. Vol. 7:1. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2548228
Rowe W. Legal Clinics and Better Trained Lawyers – A Necessity. 1917. URL: https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/illlr11&div=66&id=&page=
Калаченкова К. О., Титова О. В. Імітаційна клініка як засіб формування компетентностей студентів юридичних спеціальнотей. Правничий часопис Донецького університету. 2018. № 1–2. С. 155–163 URL: https://jpch.donnu.edu.ua/article/view/6614
Evans A. Global Agendas, Cultural Capital, and Self-assessment of Clinical Legal Education Programs. Monash University Law Review, 2012. Vol. 38, № 2. P. 55–81. URL: http://www5.austlii.edu.au/au/journals/LegEdDig/2013/17.html
McCrimmon Les A. Mandating a Culture of Service: Pro Bono in the Law School Curriculum. 2003. 14(1) Legal Education Review 53. URL: http://classic.austlii.edu.au/au/journals/LegEdRev/2003/4.html
Калаченкова К. О. Функціонування юридичної клініки як практичної складової юридичної освіти в умовах диджиталізації. Виклики правничої професії в умовах воєнного стану: тези доповідей та наукових повідомлень учасників круглого столу присвяченого до Дня юриста (6 жовтня 2022 року) / уклад.: О. О. Коваленко, Т. Г. Головань, М. Д. Ждан; за ред. О. О. Коваленко. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2022. С. 39–40.
Elliott S. Milstein. Clinical Legal Education in the United States: In-House Clinics, Externships, and Simulations. Journal of Legal Education. Vol. 51, № 3 (September 2001). P. 375–381. URL: https://www.jstor.org/stable/42893708
Giddings J. A Circle Game: Issues in Australian Clinical Legal Education. Legal Education Review 33. 1999. № 10(1). URL: http://classic.austlii.edu.au/au/journals/LegEdRev/1999/2.html
Калаченкова К. О. Диджиталізація сучасної освіти. Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії: збірник матеріалів ІV Всеукр. відкр. наук.-практ. онлайн-форуму, Київ, 27 жовт. 2022 р. / за заг. ред. І. М. Савченко, В. В. Ємець. Київ: Національний центр «Мала академія наук України», 2022. С. 271–272.
Калаченкова К. О. Щодо питання кібербезпеки в Україні. Діяльність державних органів в умовах воєнного стану: збірник матеріалів Міжнародного науково-практичного онлайн-семінару (в авторській редакції), (м. Кривий Ріг, 29 квітня 2022 року). Кривий Ріг, 2022. С. 61–63. URL: https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2022/11/zbirnyk-z-oblozhkoyu_29.04.2022.pdf#page=61