Digitalization and legal clinical education
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-5835.2023.1.2.3Keywords:
legal clinical education; digitalization; law school; legal clinic; digital technologiesAbstract
The article focuses on the development of legal clinical education under the influence of various innovations and changes taking place in the legal arena in the context of digitalization. The author examines the scientific positions on the development of legal clinical education, including in the context of digitalization. The development of legal clinical education is briefly described. It is noted that historically, the presence of a «real client» in the activities of a law student has been an important component of legal clinical education. However, the author emphasizes that, in today’s environment, the main focus of legal clinical legal education has shifted towards a greater emphasis on the student’s learning experience. Practical skills of a future lawyer can be practiced not only while working with «real clients» but also through «simulation», namely: debates, mock trials, tournaments, competitions, etc. It is argued that the contents of legal clinical education programs have common features, such as: training of professional skills, experiential learning, and inculcation of professional values of social responsibility and social justice. The article emphasizes that the development of digitalization opens up new opportunities for legal clinical education. It is noted that various forms of legal skills training, including with the help of modern technologies, allow maximizing the potential of legal clinical education, which is fully consistent with the concept at the global level. It is noted that the global movement of legal clinical education is confirmed by: a large number of transnational collaborations between clinicians from different parts of the world; the existence of international global organizations (e.g., the Global Alliance for Legal Education); inclusion of clinical teaching methodology in the curricula of law schools around the world; legal publications devoted to the development of legal clinical education around the world. It is concluded that due to the development of communication technologies, the boundaries of legal clinical education are blurred.
References
Галай А. О. Основні навчальні компоненти юридичної клінічної освіти: шляхи впровадження клінічного спецкурсу та практики студентів у навчальний процес вищих навчальних закладів в Україні: навч. посібник. Київ: КНТ, 2009. 96 с.
Мудрак Р. Генеза становлення інституту юридичних клінік у світі та Україні. Актуальні проблеми правознавства. 2017. Вип. 3(11). С. 31–35.
Калаченкова К. О. Правові аспекти диджитал суспільства. Право і суспільство. 2023. № 2. Т. 1. С. 28–32. DOI: 10.32842/2078-3736/2023.2.1.5. URL: http://pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2023/2_2023/part_1/5.pdf
Frank J. Why Not a Clinical Law School? 1933. 81 U. Pa. L. Rev. 907. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Why-Not-a-Clinical-Lawyer-School-Frank/d78d2cc4e4c7e0fef6a9b3d63f3ace5bdea0d108
Martin Barry M., Dubin J., Joy P. Clinical Education for this Millennium: The Third Wave. Clinical Law Review, 2000. Vol. 7:1. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2548228
Rowe W. Legal Clinics and Better Trained Lawyers – A Necessity. 1917. URL: https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/illlr11&div=66&id=&page=
Калаченкова К. О., Титова О. В. Імітаційна клініка як засіб формування компетентностей студентів юридичних спеціальнотей. Правничий часопис Донецького університету. 2018. № 1–2. С. 155–163 URL: https://jpch.donnu.edu.ua/article/view/6614
Evans A. Global Agendas, Cultural Capital, and Self-assessment of Clinical Legal Education Programs. Monash University Law Review, 2012. Vol. 38, № 2. P. 55–81. URL: http://www5.austlii.edu.au/au/journals/LegEdDig/2013/17.html
McCrimmon Les A. Mandating a Culture of Service: Pro Bono in the Law School Curriculum. 2003. 14(1) Legal Education Review 53. URL: http://classic.austlii.edu.au/au/journals/LegEdRev/2003/4.html
Калаченкова К. О. Функціонування юридичної клініки як практичної складової юридичної освіти в умовах диджиталізації. Виклики правничої професії в умовах воєнного стану: тези доповідей та наукових повідомлень учасників круглого столу присвяченого до Дня юриста (6 жовтня 2022 року) / уклад.: О. О. Коваленко, Т. Г. Головань, М. Д. Ждан; за ред. О. О. Коваленко. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2022. С. 39–40.
Elliott S. Milstein. Clinical Legal Education in the United States: In-House Clinics, Externships, and Simulations. Journal of Legal Education. Vol. 51, № 3 (September 2001). P. 375–381. URL: https://www.jstor.org/stable/42893708
Giddings J. A Circle Game: Issues in Australian Clinical Legal Education. Legal Education Review 33. 1999. № 10(1). URL: http://classic.austlii.edu.au/au/journals/LegEdRev/1999/2.html
Калаченкова К. О. Диджиталізація сучасної освіти. Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії: збірник матеріалів ІV Всеукр. відкр. наук.-практ. онлайн-форуму, Київ, 27 жовт. 2022 р. / за заг. ред. І. М. Савченко, В. В. Ємець. Київ: Національний центр «Мала академія наук України», 2022. С. 271–272.
Калаченкова К. О. Щодо питання кібербезпеки в Україні. Діяльність державних органів в умовах воєнного стану: збірник матеріалів Міжнародного науково-практичного онлайн-семінару (в авторській редакції), (м. Кривий Ріг, 29 квітня 2022 року). Кривий Ріг, 2022. С. 61–63. URL: https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2022/11/zbirnyk-z-oblozhkoyu_29.04.2022.pdf#page=61