Theoretical and Methodological Aspects of Researching the Concept of Legal Awareness
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-5835.2022.1.1Keywords:
legal education; legal nurture; legal awareness; legal capacity; critical thinkingAbstract
The article presents a thorough analysis of a number of concepts related to the possession of legal knowledge. Legal awareness is necessary for everyone given the presumption of knowledge of the law. Semantic, etymological, elemental, formallogical analysis of the terms has been carried out, the criteria for their distinction and the characteristic features have been highlighted.
It has been demonstrated that legal education is mostly aimed at theoretical familiarization with legal reality, that is, it is primarily a way of spreading and transferring basic legal knowledge to subjects. Legal nurture is distinguished by a significantly deepened influence on value aspects, humanistic legal ideas, an effort to form respect for law. Legal awareness is characterized by the «ability to act», the ability and willingness to exercise or protect one’s rights.
The authors note that Ukraine is at a difficult stage of transition to a new formation which is no longer based on subjective rights and declarative slogans but on real values such as human dignity and the rule of law. And their rooting in social and individual legal consciousness is possible only through awareness as possession and constant access to legal information its analysis through synthesis as critical productive thinking and legal capacity as a conscious ability to achieve the necessary legal result. Critical thinking is inherent in a level of freedom that recognizes the prominent place of the individual in society as well as an ideal that is gradually expanding in a globalized world where, despite real latent social inequality, there is a great legal and political awareness of the importance of ensuring the free realization of the individual, which promotes the expansion of critical thinking.
References
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. Офіційний вісник України. 2014. № 65. Ст. 2125.
Оніщенко Н. М. Обізнаність в праві як категорія доктрини та явище юридичної практики. Visegrad Journal on Human Rights. 2016. № 6/2. С. 114–118.
Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 року. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380.
Про затвердження Порядку проведення органами юстиції перевірок стану правової освіти: Наказ Міністерства юстиції України від 14.11.2011 р. № 3325/5. Офіційний вісник України. 2011. № 91. Ст. 3314.
Про Національну програму правової освіти населення: Указ Президента України від 18.10.2001 р. № 992/2001. Офіційний вісник України. 2001. № 43. Ст. 1921.
Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень частини третьої статті 53 Конституції України «держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах» (справа про доступність і безоплатність освіти) від 04.03.2004 р. № 5-рп/2004. Офіційний вісник України. 2004. № 11. Ст. 674.
Коляда Т. А. Правове виховання: поняття, ознаки та функції. URL: http://eprints.kname. edu.ua/31264/1/40.pdf (дата відвідування 01.12.2022).
Кривицький Ю. В. Правове виховання та правова реформа: прояви взаємозв’язку і взаємовпливу. Юридичний вісник. 2022. № 2. С. 100–108.
Жаровська І. М. Правове виховання – важлива частина соціалізації особи. Історикоправовий часопис. 2017. № 2(10). С. 3–8.
Правове виховання в сучасній Україні: монографія. 2-ге вид., переробл. і допов. А. П. Гетьман та ін.; за ред. В. Я. Тація, А. П. Гетьмана, О. Г. Данильяна. Харків: Право, 2013. 440 с.
Словник української мови: в 11 томах. Том 5. 1974. URL: http://sum.in.ua/p/5/504/2 (дата відвідування 08.11.2022).
Практичний словник синонімів української мови. Київ: «Українська книга», 2000. 480 с.
Словник іншомовних слів. URL: https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Qry=%E E%E1%B3%E7%ED%E0%ED%B3%F1%F2%FC (дата відвідування 08.11.2022).
Попадич О. О. Професійно-правова обізнаність як компонент структури правової вихованості майбутнього фахівця комп’ютерної галузі. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2014. № 10 (Ч. 2). С. 224–231.
Требін М. П. Правова вихованість – основа демократичного, правового розвитку українського суспільства. Проблеми законності. 2009. № 103. С. 216–220.
Попадич О. О. Педагогічні умови правового виховання майбутніх фахівців комп’ютерної галузі: дис. … канд. пед. наук: 13.00.07. Умань, 2014. 283 с.
Болоніна С. В. Правосвідомість молоді в умовах системної кризи. Юрист. 2004. № 10. С. 66–70.
Захист прав неможливий без обізнаності. Освітній омбудсмен України. URL: https://eo. gov.ua/zakhyst-prav-nemozhlyvyy-bez-obiznanosti/2020/10/26/ (дата відвідування 08.11.2022).
Шпікер М. В. Вимірювання правоспроможності в емпіричній соціології. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2022. Випуск 1(53). С. 29–40.
Марко І. Ю. Аналіз понять «спроможність», «можливість» і «здатність» та пропозиції щодо їх застосування у документах сектору безпеки і оборони України. Social development & Security. 2018. Vol. 5, Iss. 3. С. 76–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/socdevsec_ 2018_5_3_10
Слінько Д. С. Секундарні положення консенсуального провадження. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Право». 2019. № 28. С. 149–154.
Erten B., Keskin P. Does Knowledge Empower? Education, Legal Awareness and Intimate Partner Violence. IZA – Institute of Labor Economics, 2021. 65 p.
Legal awareness. URL: https://www.basicknowledge101.com/pdf/literacy/Legal%20awareness.pdf (дата відвідування 04.12.2022).
Capote L. Derecho, justicia y pensamiento crítico. Dilemata. 2018. No. 26. Р. 197–205.
Терно С. О. Критичне мислення: динаміка та сфера застосування. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2016. Вип. 46. С. 310–315.
Халперн Д. Психология критического мышления. Санкт-Петербург: Издательство «Питер», 2000. 512 с.
Дієго Феліпе А.-К., Тацій В. Я., Магда Джулісса Р.-Б., Данильян О. Г. Значення критичного мислення у житті сучасного суспільства. Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. 2020. № 3(46). С. 11–27.
Савайда О. І. Енциклопедія права в системі юридичних наук: монографія. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. 193 с.