Діджиталізація та юридична клінічна освіта

Автор(и)

  • К. О. Калаченкова Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-5835.2023.1.2.3

Ключові слова:

юридична клінічна освіта; діджиталізація; правнича школа; юридична клініка; цифрові технології

Анотація

У статі приділена увага розвитку юридичної клінічної освіти під впливом різноманітних інновацій та змін, що відбуваються на юридичній арені в умовах діджиталізації. Досліджено наукові позиції щодо розвитку юридичної клінічної освіти, зокрема в умовах діджиталізації. Коротко описується розвиток юридичної клінічної освіти. Зазначено, що історично наявність «реального клієнта» в діяльності студента-правника була важливим складником юридичної клінічної освіти. Проте в умовах сьогодення основний фокус юридичної клінічної правничої освіти змістився в бік більшого акценту на навчальному досвіді здобувача. Практичні навички майбутнього правника можуть відпрацьовуються не тільки під час роботи з «реальними клієнтами», а також за допомогою «симуляції», а саме: дебатів, імітаційних судових засідань, турнірів, змагань тощо. Стверджується, що змісти програм юридичної клінічної освіти мають спільні риси, як-от: тренування професійних навичок, навчання на досвіді, а також прищеплення професійних цінностей громадської відповідальності та соціальної справедливості. У статті наголошено, що розвиток діджиталізації відкриває нові можливості для юридичної клінічної освіти. Зазначено, що різні форми відпрацювання юридичних навичок, зокрема і за допомогою сучасних технологій, дає змогу максимально розкрити потенціал юридичної клінічної освіти, що цілком узгоджується з концепцією на глобальному рівні. Зазначено, що глобальний рух юридичної клінічної освіти підтверджується: великою кількістю транснаціональних співпраць між клініцистами з різних куточків світу; існуванням міжнародних глобальних організацій (наприклад, Глобальний альянс з юридичної освіти); включенням клінічної методології викладання в навчальні програми правничих шкіл по всьому світу; юридичними публікаціями, що присвячені розвитку юридичної клінічної освіти по всьому світу. Зроблено висновок, що завдяки розвитку комунікаційних технологій стираються кордони юридичної клінічної освіти.

Біографія автора

К. О. Калаченкова , Донецький національний університет імені Василя Стуса

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри господарського та адміністративного права

Посилання

Галай А. О. Основні навчальні компоненти юридичної клінічної освіти: шляхи впровадження клінічного спецкурсу та практики студентів у навчальний процес вищих навчальних закладів в Україні: навч. посібник. Київ: КНТ, 2009. 96 с.

Мудрак Р. Генеза становлення інституту юридичних клінік у світі та Україні. Актуальні проблеми правознавства. 2017. Вип. 3(11). С. 31–35.

Калаченкова К. О. Правові аспекти диджитал суспільства. Право і суспільство. 2023. № 2. Т. 1. С. 28–32. DOI: 10.32842/2078-3736/2023.2.1.5. URL: http://pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2023/2_2023/part_1/5.pdf

Frank J. Why Not a Clinical Law School? 1933. 81 U. Pa. L. Rev. 907. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Why-Not-a-Clinical-Lawyer-School-Frank/d78d2cc4e4c7e0fef6a9b3d63f3ace5bdea0d108

Martin Barry M., Dubin J., Joy P. Clinical Education for this Millennium: The Third Wave. Clinical Law Review, 2000. Vol. 7:1. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2548228

Rowe W. Legal Clinics and Better Trained Lawyers – A Necessity. 1917. URL: https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/illlr11&div=66&id=&page=

Калаченкова К. О., Титова О. В. Імітаційна клініка як засіб формування компетентностей студентів юридичних спеціальнотей. Правничий часопис Донецького університету. 2018. № 1–2. С. 155–163 URL: https://jpch.donnu.edu.ua/article/view/6614

Evans A. Global Agendas, Cultural Capital, and Self-assessment of Clinical Legal Education Programs. Monash University Law Review, 2012. Vol. 38, № 2. P. 55–81. URL: http://www5.austlii.edu.au/au/journals/LegEdDig/2013/17.html

McCrimmon Les A. Mandating a Culture of Service: Pro Bono in the Law School Curriculum. 2003. 14(1) Legal Education Review 53. URL: http://classic.austlii.edu.au/au/journals/LegEdRev/2003/4.html

Калаченкова К. О. Функціонування юридичної клініки як практичної складової юридичної освіти в умовах диджиталізації. Виклики правничої професії в умовах воєнного стану: тези доповідей та наукових повідомлень учасників круглого столу присвяченого до Дня юриста (6 жовтня 2022 року) / уклад.: О. О. Коваленко, Т. Г. Головань, М. Д. Ждан; за ред. О. О. Коваленко. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2022. С. 39–40.

Elliott S. Milstein. Clinical Legal Education in the United States: In-House Clinics, Externships, and Simulations. Journal of Legal Education. Vol. 51, № 3 (September 2001). P. 375–381. URL: https://www.jstor.org/stable/42893708

Giddings J. A Circle Game: Issues in Australian Clinical Legal Education. Legal Education Review 33. 1999. № 10(1). URL: http://classic.austlii.edu.au/au/journals/LegEdRev/1999/2.html

Калаченкова К. О. Диджиталізація сучасної освіти. Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії: збірник матеріалів ІV Всеукр. відкр. наук.-практ. онлайн-форуму, Київ, 27 жовт. 2022 р. / за заг. ред. І. М. Савченко, В. В. Ємець. Київ: Національний центр «Мала академія наук України», 2022. С. 271–272.

Калаченкова К. О. Щодо питання кібербезпеки в Україні. Діяльність державних органів в умовах воєнного стану: збірник матеріалів Міжнародного науково-практичного онлайн-семінару (в авторській редакції), (м. Кривий Ріг, 29 квітня 2022 року). Кривий Ріг, 2022. С. 61–63. URL: https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2022/11/zbirnyk-z-oblozhkoyu_29.04.2022.pdf#page=61

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-10

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА, ФІЛОСОФІЯ ПРАВА