Сучасні інноваційні методики викладання навчальних дисциплін господарсько-правового блоку: виклики в умовах реформи юридичної освіти та дистанційного навчання

Autor

  • Л. М. Дорошенко Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-5835.2024.1.14

Słowa kluczowe:

юридична освіта, методики викладання, господарсько-правовий блок, інновації, інтерактивний інструментарій

Abstrakt

У статті аргументується необхідність запровадження інноваційних методик у процес викладання дисциплін господарсько-правового блоку. Доводиться позитивний ефект їх застосування для отримання результатів навчання, як-от знання, уміння, навички, способи мислення, погляди, цінності, інші особисті якості, які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми (програмних результатів навчання). Обґрунтовується доцільність апробації в навчальному процесі альтернативних, «некласичних» методик викладання з метою підвищення рівня конкурентоздатності, сучасності навчального процесу в закладах вищої освіти; актуальність впровадження таких методів організації навчально-пізнавальної діяльності, які спрямовані на передачу і засвоєння здобувачами вищої освіти знань, формування умінь і навичок (словесні, наочні й практичні методи навчання). Виокремлено види інтерактивних методик, які використовуються у сучасній юридичній освіті, а саме: творчі завдання, робота в малих групах; навчальні ігри (рольові ігри, імітаційні судові засідання, ділові ігри); використання суспільних ресурсів (запрошення юриста-практика вузької спеціалізації, організація екскурсії до суду, інноваційних парків тощо); інтерактивна лекція, робота з технічними засобами навчання, відео- і аудіоматеріалами; «студент (або інший здобувач вищої освіти) у ролі викладача»; «кожен навчає кожного»; мозаїка; обговорення складних і дискусійних питань і проблем (дискусії, дебати, симпозіуми, турніри, круглі столи); вирішення проблем, case-study – аналіз певних ситуацій (аналіз казусів, перемовини, медіація) тощо. Продемонстровано механіку застосування окремих методів та прийомів під час вивчення тем дисциплін господарсько-правового блоку, зокрема проаналізовано проведення інтерактивного практико-орієнтованого заняття з дисципліни «Корпоративне право» – рольової гри «Імітаційні загальні збори»; розкрито дидактичні прийоми під час роботи у малих групах, впровадження методики «навчаючись – навчаю», мозкового штурму; розкрито ідею започаткування в навчальному процесі цікавої інноваційної форми – проведення case-study, а саме «Перемовин щодо укладення корпоративного договору»); проаналізовано альтернативні формати проведення підсумкового контрол. в якості навчальної гри в межах дисципліни «Торгове право» тощо. Фокусується увага з метою практикоорієнтованності навчального процесу на доцільності проведення занять, як-от «Організація власної справи», де студентами аналізуються питання організації бізнесу від створення до припинення діяльності суб’єкта господарювання; використанні суспільних ресурсів, організації проведення «гостьових» лекцій, бінарних занять тощо.
На підставі проведеного дослідження зроблено висновок щодо необхідності впровадження сучасних інтерактивних інструментів, що є одним із найважливіших напрямів вдосконалення підготовки студентів-правників у сучасному освітньому процесі.

Biogram autora

Л. М. Дорошенко , Київський національний університет імені Тараса Шевченка

д-р юрид. наук, доцент кафедри економічного права та економічного судочинства

Bibliografia

Про вищу освіту: Закон України від 01 липня 2014 р. № 1556-VII. Офіційний вебпортал парламенту України. Законодавство України. URL: https://https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18?find=1&text (дата звернення: 25.05.2024).

Дорошенко Л. М. Інтерактивні методики у сфері юридичної освіти. Юридична освіта у сучасному вимірі: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, проведеної з нагоди XI Всеукраїнського фестивалю науки, приуроченого до 80-річчя Донецького національного університету імені Василя Стуса та професійного свята науковців – Дня науки, 80-річчя з дня народження професора В. Д. Волкова (20 квітня 2017 р.) / Донецький національний університет імені Василя Стуса; за заг. ред. А. Г. Бобкової. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2017. С. 16–18.

Робоча програма навчальної дисципліни «Корпоративне право та M&A» / розробники: Ліна Дорошенко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2022. 13 с. URL: https://economic.law.knu.ua/rp/mt/day/eplaw

##submission.downloads##

Opublikowane

2024-09-18

Numer

Dział

ГОСПОДАРСЬКЕ ПРАВО