Philosophy and statehood: Ukrainian variations
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-5835.2023.1.2.6Keywords:
state; statehood; philosophy; political identity; legitimacy; national ideaAbstract
The article examines the philosophical and religious foundations of the historical forms of the Ukrainian state: Ukraine-Rus’, Cossack Hetmanate, UРR-Hetmanate and modern Ukraine. The authors highlights the position regarding the influence of philosophical and religious doctrines on the formation of variations of Ukrainian statehood.
They indicate that the spiritual basis of the formation and legitimization of Rus’ (which later in later historiography began to be called Kyiv Rus’) as a subject of the European political space was established on the basis of Kyiv-Rus’ Lyubomudriye. Lyubomudriye is seen as a religious philosophy, a branch of late Eastern Patristics, which legitimized the symphony between the State and the Church. The authors analyze the views expressed in the sermons and teachings of Metropolitans of Kyiv Hilarion, Klyment Smolyatich, Kyrylo Bishop Turovsky and others, in which the idea of Kyiv Rus’ independence as a Christian state is substantiated.
References
Слово о Законі і благодаті» митрополита київського Іларіона середини XI ст. у списку XV ст. Історія української мови. Хрестоматія Х–ХІІІ ст. / В. Німчук. Житомир: Полісся, 2015. С. 33–39.
Лисяк-Рудницький І. Формування українського народу й нації (методологічні завваги). Історичні есе: в 2 т. Київ: Основи, 1994. Т. 1. C. 10-28.
Грушевський М. З історії релігійної думки на Україні. Київ: Освіта, 1992. 191 с.
Шморгун О. Основний зміст поняття «Українська національна ідея». Розбудова держави. 1997. № 6. С. 10–19.
Терещенко Ю. Павло Скоропадський – творець Української Держави. Вісник КНЛУ. Серія Історія, економіка, філософія. Вип. 23. 2018. С. 5–51.