The experience of remote work (digital opportunities) of the «Veritas» legal clinic under the conditions of the martial law
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-5835.2023.1.1.8Keywords:
legal clinic; innovative methods; martial law; legal education; legal clinical education; law student; reformationAbstract
The article examines the activity and development prospects of legal clinics at the current stage; the need to reform legal education is substantiated; the significance of the legal clinic for the training of future lawyers is revealed; the expediency of introducing innovative interactive methods in student education through legal clinics is proven; suggestions are formulated regarding the further development of legal clinics and the introduction of innovations in their activities. Emphasis is placed on the importance of clinicians and students acquiring new knowledge of legal English, international humanitarian law, «transitional justice», drawing up procedural documents and contracts, as well as the ability to use methods of assessing damage caused by the Russian Federation.Attention is focused on the need to develop cooperation with stakeholders – both domestic and foreign.
References
Головань Т. Г. Юридична клінічна освіта в контексті сучасних викликів глобалізованої правничої професії. Інтеграція вищої юридичної освіти України з європейським освітнім простором – виклики внутрішньої безпеки під час воєнного стану. 2023. С. 48–52.
Кравчук М., Грицан О. Юридична клінічна освіта як ефективний спосіб підготовки правників. Актуальні проблеми правознавства. 2021. № 2(26). С. 42–48.
Проєкт Концепції розвитку юридичної освіти. URL: https://minjust.gov.ua/files/general/ 2019/08/06/20190806143601-83.pdf (дата звернення: 03.04.2023).
Горєлова В. Ю. Значення юридичної клініки для формування юристів нової генерації. Правничий вісник Університету «КРОК». 2018. № 30. С. 151–156.
Прилипко С. М., Амелічева Л. П. Вплив інновацій у сфері юридичної клінічної освіти і науки на професіоналізацію студента-правника в умовах дії воєнного стану. Правничий часопис Донецького національного університету імені Василя Стуса. 2022. № 1. С. 146– 155.
Маньгора В. В. Роль юридичних клінік у професійній підготовці майбутніх юристів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Сер.: Економіка і право. 2012. Вип. 17. С. 167–173.
Кожем’яко Н. В. Специфіка професійної діяльності фахівця з правознавства освітньокваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст». Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2016. Вип. 10. С. 16–20.
Мудрак Р. Генеза становлення інституту юридичних клінік у світі та Україні. Актуальні проблеми правознавства. 2017. Вип. 3(11). С. 31–35.
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 081 Право для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 644 від 20.07.2022 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/07/21/081-pravo-bakalavr-zi.zminamy-644-20.03.2023.pdf (дата звернення: 03.04.2023).
Положення про юридичну клініку «Veritas» Чорноморського національного університету імені Петра Могили. URL: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/Na_sajt_Polozhennya_1-1.pdf (дата звернення: 03.04.2023). 69
YouTube-канал юридичної клініки «Veritas» Чорноморського національного університету імені Петра Могили. URL: https://www.youtube.com/@veritas6798/featured (дата звернення: 03.04.2023).