Activities of the legal clinic under the conditions of distance learning

Authors

  • Sh. Dawlatow ННІ права та міжнародно-правових відносин Університету митної справи та фінансів
  • D. Antonenko Університет митної справи та фінансів

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-5835.2023.1.1.7

Keywords:

legal clinic; distance learning; quarantine; martial law; innovation

Abstract

The article describes the problems of work organization at legal clinic during distance learning. The concept of «distance learning» is revealed. At the current stage, radical changes are taking place in the methods of dissemination and use of information, which lead to the evolution of educational technologies, contribute to the active implementation of distance learning as one of the directions of reforming the educational system of Ukraine. In such conditions, the issue of organizing the activity of a legal clinic becomes important as an effective and innovative way of training specialists in the field of knowledge in the field of «Law» and as a material, technical and methodical basis for the practical training of highly qualified lawyers at the modern stage in the conditions of distance learning. The main tasks of the legal clinic are: a) preparation of the applicant (clinician) for practical activities; b) creating places for practice; c) provision of free legal aid to poorly protected sections of the population; d) right educational activity; e) scientific activity. Providing free legal assistance is an integral part of the activity of the legal clinic. Counseling is a special type of intellectual and practical interaction between the acquirer (clinician) and the client, with the help of which the acquirer (clinician) helps the client in making decisions. During the provision of legal assistance, the principle of confidentiality must be observed, as it is the fundamental basis for building the relationship between the clinician and the client. The challenges of the legal clinic under the conditions of distance learning are defined. It was noted that anti-epidemic restrictive measures and measures, which are connected with the imposition of martial law in Ukraine significantly affected the educational process in Ukraine, causing a deterioration in the quality and availability of education. And the deterioration of the quality and availability of education, in turn, led to the complication of the work at the legal clinic. It is emphasized that the functioning of the legal clinic under the conditions of distance learning will depend on the intensive search for new approaches and innovative forms of work organization. It is emphasized that under the conditions of distance learning, legal clinics found themselves in a situation where it became almost impossible to carry out traditional types of activities, therefore there is a need to transform their activities taking into account modern realities.

Author Biographies

Sh. Dawlatow, ННІ права та міжнародно-правових відносин Університету митної справи та фінансів

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри правоохоронної діяльності

D. Antonenko, Університет митної справи та фінансів

здобувач вищої освіти факультету правоохоронної діяльності

References

Гончаренко В. О. Юридична клініка: історія і визначення. Практика діяльності «юридичних клінік» України. 2004. № 1. С. 3–5.

Дубчак Н. С. Окремі питання становлення юридичних клінік в Україні. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 18 Економіка і право: зб. наукових праць. Випуск 12. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. № 2.

Дулеба М. В. Сучасний «юридичний клінічний рух» на шляху до гармонізації та розширення. Вісник Асоціації юридичних клінік України. 2005. № 2. С. 7–9.

Єлов В. А. Юридична клініка: навч. посіб. / В. А. Єлов, С. І. Молібог, Д. Г. Павленко. Київ: Школяр, 2004. 315 с.

Стандарти юридичних клінік України, прийняті Асоціацією юридичних клінік України 16 листопада 2003 року. URL: http://www.legalclinics.org.ua

Олійник В. В. Підвищення кваліфікації керівників освіти за дистанційною формою навчання / за заг. ред. В. В. Олійника. Київ: Логос, 2006. 408 с.

Shevtsov A. G., Lastochkina O. V. and Nykonenko N. V. «Special education teachers’ training in Ukraine and abroad in the conditions of distance education emergence implementation» ITLT. 2020. Vol. 77, № 3. P. 240–261 (in Ukranian).

Дистанційна освіта. Освітній портал. URL: http://www.osvita.org.ua/distance/

Лоджук М. Т. Юридичні клініки в Україні: освіта та правова допомога: монографія. Одеса: Фенікс, 2015. 328 с.

Дубчак Л. С., Дубчак Н. С. Співпраця юридичних клінік і громадських організацій – потреба сьогодення. Бюлетень Асоціації адвокатів України. 2012. № 2(3). С. 6.

Published

2023-07-11

Issue

Section

ЮРИДИЧНА КЛІНІЧНА ОСВІТА