Legal clinical education in the context of ensuring the quality of higher education in Ukraine: modern challenges
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-5835.2023.1.1.6Keywords:
education; legal education; education reform; quality of education; legal clinical education; legal clinicAbstract
By choosing the European vector, Ukraine undertook to build a modern legal state. Therefore, it faces the need to introduce political, socio-economic, legal and institutional reforms. Russia's military aggression in Ukraine led to the need to overcome challenges in all spheres of the Ukrainian state. However, the experience of European integration of Ukraine in the conditions of war has a unique character. Ukraine acquired the status of a candidate for joining the EU, in the conditions of struggle it continues pro-European reforms in various areas, implements in practice the provisions of the Association Agreement and the recommendations of the European Commission. Ukraine is characterized by profound social transformations that are manifested in all spheres of social life. Legal education is no exception, reforming which is the focus of attention of scientists, experts and practitioners. Among the urgent issues of European integration is bringing legal education into compliance with the requirements of social dynamics and high standards, which is due to the importance and necessity of the legal profession. After all, in a modern democratic society, it is the lawyer who is the bearer of a high level of legal awareness and has zero tolerance for any manifestations of lawlessness. The problem that needs to be solved in the context of reforming legal education is the inconsistency of its content and quality with the modern requirements of the labor market and global trends in the development of the professional activity of lawyers in various fields of activity. The practical component of training future lawyers plays a key role in the educational process. Legal clinical education creates a professional environment where initial professional experience is formed. During the activity of legal clinics, a number of functions (educational, legal educational and coordination functions) are harmoniously implemented, which contributes to the improvement of the quality of education. All this actualizes the need to conduct research on the development of legal clinical education in the context of ensuring the quality of higher education.
References
Концепція розвитку юридичної освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/koncepciya-vdoskonalennya-pravnichoyi-yuridichnoyi-osviti-dlya-fahovoyi-pidgotovki-pravnika
Димань Т. М., Боньковський О. А., Вовкогон А. Г. Європейський простір вищої освіти та Болонський процес: навчально-методичний посібник. Одеса: НУ «ОМА», 2017, 106 с.
Гальонкіна Ю. С. Модернізація сучасної вітчизняної юридичної освіти. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції на тему «Актуальні проблеми законодавства України: пріоритетні напрями його вдосконалення». Одеса: ГО «Причорноморська фундація права», 13–14 жовтня 2017. С. 9–12.
Кравчук М. В., Мудрак Р. М. Юридична клініка – інноваційний напрямок розвитку правової освіти в Україні. Верховенство права у новітніх законодавчих реформах: доктрина та практика. Матеріали міжнародної юридичної науково-практичної конференції на тему: «Актуальна юриспруденція». Київ, 11 грудня 2014 року. С. 7–30.
Якименко Ю., Пашков М. Україна на шляху до ЄС: оцінки, думки і сподівання громадян. URL: https://razumkov.org.ua/statti/ukraina-na-shliakhu-do-yes-otsinky-dumky-i-spodivannia-hromadian
Пашков М. Євроінтеграція в умовах війни: виклики і перспективи. URL: https://razumkov.org.ua/images/2022/12/28/2022-MATRA-IV-KVARTAL-7.pdf
Ляшенко О. Стратегія якості як основа політики країн світу. Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи. Київ: К.І.С. 2004. С. 9–14.
Маньгора В. В. Роль юридичних клінік у професійній підготовці майбутніх юристів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія Економіка і право. 2012. Вип. 17. С. 167–173.
Кожем’яко Н. В. Специфіка професійної діяльності фахівця з правознавства освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст». Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2016. Вип. 10. С. 16–20.
Шемелинець І. Юридичні клініки: ще є над чим працювати. URL: https://sud.ua/ru/news/ blog/124734-yuridichni-kliniki-sche-ye-nad-chim-pratsyuvati
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 081 Право для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.07.2022 р. № 644. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni %20standarty/2022/07/21/081-pravo-bakalavr-644-20.07.2022.pdf