Influence of innovations in the field of legal clinical education and science on the student-lawyer in the conditions of military action

Authors

  • Sergiі Prylypko Науково-дослідний інститут приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака НАПрН України
  • Liliia Amelicheva Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-5835.2022.1.14

Keywords:

professionalism; professional identity; legal clinical education; clinical law; distance learning; innovations

Abstract

The article examined the content of the concept of professionalization of the student-legal student through the prism of legal clinical education in the conditions of military condition.
The conclusion is drawn on the necessity of search and introduction of innovative approaches to professionalization of the students at Ukrainian legal schools, which will be a worthy answer to the new challenges of the present, which hinder the process of professional identity of future lawyers.
As a result of the research, it is determined that the important condition of professionalization of the legal student is formation of his professional identity in the legal profession, which, in turn, depends on his social welfare and self-realization.
It is justified that professional identity is a complex entity, in which three components are traditionally distinguished: Cognitive (knowledge of the peculiarities of its group and comprehension of itself as a member), value (assessment of its group and attitude to its membership) and emotional (acceptance or not acceptance of its group). The development of professional identity implies constant focus on professional growth, flexibility in decision-making.
New challenges of the present are revealed, which hinder the process of professionalization of future lawyers (transition to training from off-line to online, lack of knowledge of lawyers, including clinics, legal English, etc.).
Paradoxically, the war is taking place in Ukraine, and our country is not economically developed. However, students, studying in legal clinics of Ukrainian universities, when the need for legal assistance to vulnerable categories of war-affected population has increased in times, more and more feel the value and importance of their profession and see themselves in it.
It is concluded that innovative approaches to modern legal clinical education, as well as development of legal clinical science, promotion of the idea of creation of clinical faculties in higher educational institutions of Ukraine, at which clinical professors will work and transfer practical knowledge to students-lawyers – all this will be a guarantee of successful professionalism of modern applicants of higher legal education soon. In its turn, the mentioned will promote those domestic specialized institutions of higher education, which prepare lawyers, will once again be in the TOP of the most popular universities among university entrants, and their graduates will be even more proud of their profession, will be more demanded and successful in the labor market.
It is proposed to adopt positive experience of introduction of educational-professional programs «Clinical law» of legal schools of US universities to Ukrainian universities, which prepare lawyers, to increase the level of legal clinical training of our students.
For Ukrainian teachers, heads of legal clinics such forms and methods of teaching are non-traditional and require leaving the zone of comfort, to acquire new skills or to strengthen existing, first of all, concerning legal English. However, this should be done for legal education in Ukraine to become attractive for applicants again.

Author Biographies

Sergiі Prylypko, Науково-дослідний інститут приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака НАПрН України

доктор юридичних наук, професор, академік НАПрН України, головний науковий співробітник

Liliia Amelicheva, Донецький національний університет імені Василя Стуса

доктор юридичних наук, доцент професор кафедри цивільного права і процесу

References

Стратегія розвитку АЮКУ 2022–2025. АЮКУ. URL: https://legalclinics.in.ua/wp-content/ uploads/2022/07/Strategiya-AYUKU-22-25-2-1.pdf

Амелічева Л. П., Руденко Л. Д. Деякі проблеми формування та розвитку юридичної клінічної науки у світлі людиноцентризму та правового аутопоезису. Правова позиція, № 4(33), 2021. С. 5–10.

Арсентьєва О. С., Татаренко Г. В., Степанова Г. А. Взаємодія організацій громадянського суспільства з юридичними клініками (на прикладі Юридичної клініки PRO BONO СНУ ім. В. Даля). Правова позиція, № 4(33), 2021. С. 11–16.

Галай А. О. Адміністративно-правові засади діяльності громадських об’єднань юридичного спрямування в Україні: дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2015. 446 с.

Дубчак Н. С. Юридичні клініки в системі захисту прав і свобод людини та громадянина: дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.01. Київ, 2014. 217 с.

Капліна Г. А., Лєонова Д. О. Бізнес-напрям у діяльності юридичної клініки: соціальна значущість та навчальна необхідність. Правова позиція, № 4(33), 2021. С. 33–37.

Лоджук М. Т. Правове регулювання діяльності юридичних клінік в Україні: загальнотеоретичне дослідження: дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.01. Одеса, 2014. 313 с.

Lomzhets Yu. V. Strengthening the role of legal clinics as a basis for practical training of workers in the context of legal education reform. Правова позиція. 2021. № 4(33). С. 38–42.

Матвєєва Ю. О. Етичні та психологічні аспекти взаємодії учасників дистанційного освітнього процесу. Правова позиці. 2021. № 4(33). С. 38–42.

Прилипко С. М., Іванов С. М. Сучасні інноваційні підходи в навчальному процесі. Актуальні питання інноваційного розвитку. 2012. Вип. 3. С. 75–89.

Правнича клінічна освіта в Україні: навчальний посібник / за заг. ред. В. М. Сущенка. Київ: Ваіте, 2020. 274 с.

Антонова Н. В. Проблема личностной идентичности в интерпретации современного психоанализа, интеракционизма и когнитивной психологии. Вопросы психологии. 1996. № 1. С. 131–143.

Степаненко М. І. Професійна ідентичність особистості: теоретичне вивчення феномена. Наук. вісник Херсон. держ. ун-ту. Вип. 3. Т. 1. 2016. С. 90–94.

Ткаченко А. Ю. Професійна ідентичність особистості в процесі професіоналізації. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2011. Вип. 10. С. 221–228.

Erikson E. (1996). Identity: youth and crisis. W. W. Norton & Company o INC. New York. Р. 342.

Ермолаева Е. П. Психология социальной реализации профессионала. Москва: Ин-т психологии РАН, 2008. 346 с.

Юристи здають позиції? Оприлюднено рейтинг вишів 2022 року. Закон і бізнес. 07.06.2022. URL: https://cutt.ly/4Bh2ICa

Clinical Law Program of Maryland Carey School of Law. The University of Maryland. USA. URL: https://www.law.umaryland.edu/Programs-and-Impact/Clinical-Law/

Clinical Law Program of College of Law. University of Iowa. Iowa. USA. URL: https://law. uiowa.edu/experiential-learning/clinical-law-program

Clinical Law Program of College of Law. Willamette University. OREGON USA. URL: https://willamette.edu/law/programs/aao/clp/index.html

Published

2023-02-13

Issue

Section

ТРУДОВЕ ТА АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО