Структура комплаєнс-контролю та механізм його здійснення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-5835.2025.1.9

Ключові слова:

верховенство права, дотримання норм, господарська діяльність, господарське товариство, контроль, корпоративне управління, корпоративні відносини, механізм, правовий порядок, управління ризиками

Анотація

Статтю присвячено дослідженню окремих аспектів механізму корпоративного комплаєнс-контролю з метою розкриття його змісту як складника системи правового забезпечення господарської діяльності. На основі аналізу зв’язку з загальним поняттям комплаєнсу визначено місце комплаєнс-контролю в системі корпоративних відносин, охарактеризовано ключові елементи для його ефективного впровадження. Обґрунтовано, що корпоративний комплаєнс і корпоративний комплаєнс-контроль займають важливе місце в системі корпоративного управління суб’єктів господарювання, зокрема господарських товариств. Зазначено, що зв’язок між цими поняттями є концептуально значущим, оскільки впливає на визначення елементів, необхідних для впровадження механізму корпоративного комплаєнс-контролю. В механізмі корпоративного комплаєнс-контролю виділено елементи, на які цей механізм спирається, та елементи, через які він здійснюється. Першу групу елементів складають об’єкти, суб’єкти, нормативно-правова основа, результати, а другу – форми, методи, засоби реалізації такого контролю. Надано характеристику та конкретизовано всі елементи механізму корпоративного комплаєнс-контролю. Встановлено, що об’єкт корпоративного комплаєнс-контролю охоплює два складники, а саме: поведінку працівників, органів управління, власників суб’єкта господарювання, їхні рішення та дії; зміст внутрішніх нормативних актів суб’єкта господарювання, в яких закріплюються конкретні вимоги до поведінки, дій та рішень названих осіб суб’єкта господарювання. Обґрунтовано, що корпоративний комплаєнс-контроль здійснюється через форми, які відображають зовнішню форму та організаційний спосіб його реалізації; методи, які є способами здійснення контролю і можуть комбінуватися в межах певної форми, і засоби, тобто безпосередні інструменти здійснення контролю, вибір яких переважно залежить від застосовних методів комплаєнс-контролю.

Біографія автора

В. В. Катеренюк , Донецький національний університет імені Василя Стуса

здобувач ступеня доктора філософії

Посилання

Подолін М. Для чого потрібен комплаєнс на підприємстві: ключові аспекти, виклики та поради. Юридична газета оnline. 2024. 4 грудня. URL: https://surli.cc/fajedp.

Можаровський М. Ю. Теоретико-правовий аналіз визначення понять «комплаєнс» та його видів. Право.ua. 2021. № 2. С. 139–148. URL: https://rikinstitute.com/wp-content/uploads/2021/10/complieance-mozharovskyj.pdf

Ковалишин О. Р. Корпоративний комплаєнс: правове запозичення через практики суб’єктів господарювання. Актуальні проблеми держави і права. 2019. Вип. 83. С. 69–76. URL: https://hdl.handle.net/11300/13105

Мулик А. К. Комплаєнс у сфері банківської діяльності (господарсько-правовий аспект): дис. … д-ра філософії спец. 081 – право. Київ, 2024. 271 с.

Коршун А. Щодо визначення поняття «комплаєнс» і його характерних ознак у сфері господарювання. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Юридичні науки. 2023. № 5. С. 55–60. DOI: 10.17721/1728-2195/2022/5.124-9.

Примостка Л., Краснова І., Стрільчук Ю. Комплаєнс: сутність, міжнародні стандарти та перспективи розвитку для банків України. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences. 2025. № 2. С. 150–158. DOI: 10.31891/2307-5740-2025-340-23.

Нєізвєстна О. В. Дослідження практики комплаєнсу страхових компаніях України. Актуальні проблеми економіки. 2017. № 3. С. 267–273. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2017_3_32

Гура В. Система комплаєнс як спосіб подолання корупції. Економіка та суспільство. 2023. № 52. DOI: 10.32782/2524-0072/2023-52-77.

Пацурія Н. Комплаєнс-контроль у системі корпоративного управління страхових компаній. Право України. 2021. № 6. С. 196–210.

Москаленко Н. В. Теоретичні аспекти запровадження комплаєнс-контролю в Україні. Економічний вісник. Серія: Фінанси, облік, оподаткування. 2018. Вип. 2. С. 106–112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ehsfat_2018_2_17

Словник української мови: в 11 томах. Том 4: І–М / ред. тому: А. А. Бурячок, П. П. Доценко. 1973. 840 c.

Коломієць Т. А., Матвієнко П. Д. Принципи як елемент механізму контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування. Адміністративне право і процес. 2012. № 2(2). С. 31–42. URL: https://surl.lu/udhuix

Куракин О. М. Структура механізму правового регулювання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право». 2015. Вип. 35, ч. ІІ, т. 1. С. 46–49.

Кравченко М. Комплаєнс-політика компанії: що має включати? Сайт ЛІГА:ЗАКОН. 2024. 13 червня. URL: https://surl.li/xiyweo

Комплаєнс-контроль. Що це і навіщо? Сайт ЛІГА:ЗАКОН. 2024. 24 травня. URL: https://ligazakon.net/blog/Komplans-kontrol-Shcho-tse--navshcho-

Шелудько С. А. Правова природа комплаєнсу та його архетипи в банківських установах. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023. № 7. DOI: 10.24144/2788-6018.2023.03.29.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-28

Як цитувати

[1]
Катеренюк , В.В. 2025. Структура комплаєнс-контролю та механізм його здійснення. Правничий часопис Донецького національного університету імені Василя Стуса. (Чер 2025), 90-99. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-5835.2025.1.9.

Номер

Розділ

ГОСПОДАРСЬКЕ ПРАВО ТА ПРОЦЕС