Розвиток ліберальних правових ідей у XIX–XX ст.
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-5835.2023.2.3Ключові слова:
лібералізм; свобода; правовий принцип; правова ідеологія; права людини; правова ідея; правове вченняАнотація
У статті проаналізовано основні правові вчення XIX–XX ст., які лягли в основу сучасного правового лібералізму. Автор висвітлює позиції класичного лібералізму Б. Констана, засновані на принципах особистої незалежності людини від держави, негативної свободи та індиферентності до форм державного устрою. У статті робиться висновок, що лібералізм XVIII–XIX ст. – це тенденція переходу від віри у рятівну роль народної держави та республіки і реалізації свободи людини, ознаменованої Французькою революцією до відстоювання особистої свободи та незалежності, прав безвідносно до будь- яких державних форм. Базовим видом свободи для класичної ліберальної ідеології є саме негативна свобода як заборона втручання, що розуміється у двох видах: від держави та від особи.
Проаналізовані погляди Дж. Ролза, який стоїть біля витоків традицій соціального лібералізму. Проблеми соціальної справедливості на початку XX ст. постають особливо актуально та гостро, ведеться боротьба за соціальні та трудові права. Відтак індивідуальна свобода, незалежність, приватна власність не може уже ігнорувати проблему соціальної нерівності, відсутності рівних можливостей та потреби окремих категорій громадян у захисті. Автором робиться висновок, що представники класичного лібералізму вважають, що забезпечивши людині повну свободу та незалежність, абсолютну приватну власність – благополуччя прийде само собою. Однак життєвий досвід показав, що цей підхід вкотре породжує нову класову майнову нерівність та боротьбу за соціальне обличчя цієї ідеології. Не будь-який законодавчий припис є ліберальним, це має бути універсальна норма, що мінімізує втручання держави у життя людини, а також нівелює можливість наявності іншої приватної волі, якій має підкорятись особа.
Посилання
Constant B., Political Writings. New York: Cambridge University Press/edited by Biancamaria Fontana 1988. 310 p.
Mortimer N. S. Sellers Republicanism, Liberalism, and the Law. 1997. Kentucky Law Journal. Volume 86 (1)p. 1–31.
Mill J. St., On Liberty. Batoche Books Kitchener. 2001. Ontario. Canada. 109. https://socialsciences.mcmaster.ca/econ/ugcm/3ll3/mill/liberty.pdf
Rawls, J., (1999) Theory of Justice, Harvard University Press, Cambridge. pp. 266
Berlin I., Two Concepts of Liberty, Four Essays On Liberty, Oxford, England: Oxford University Press, 1969. p. 118-172.
Austin J. The Province of Jurisprudence Determined. Cambridge University Press. 1995.
Hobhouse L.T., Liberalism. Oxford Univ. Press, 1964. 144 р.
Hayek F., The Constitution OF Liberty. The University of Chicago Press, 1960. 596р.
Locke J., Second Treatise of Government, C. B. Macpherson ed., Hackett Publishing Company. 1980. 152р.
Macpherson C. B. The Political Theory of Possessive Individualism: Hobbes to Locke. Oxford University Press. 2011. 328р.
Brian Z. Tamanaha The Dark Side Of The Relationship Between The Rule Of Law And Liberalism. NYU Journal of Law & Liberty. Vol. 3: 516. 2008р. 516–544.
Корнієнко Г. П. Обґрунтування прав людини: від класичного до сучасного лібералізму. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2019 № 37. С. 18–21.
Mises L. Liberalism: The Classical Tradition. 1927 (LF ed.). Liberty Fund, 1962. URL: https://oll.libertyfund.org/title/greaves-liberalism-the-classical-tradition-1927-lf-ed