Електронна петиція як форма участі громадськості у здійсненні публічної влади: проблемні питання

Автор(и)

  • І. М. Жаровська Національний університет «Львівська політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-5835.2021.1.2

Ключові слова:

демократія; форма участі громадськості; петиція; звернення; електронна петиція

Анотація

У статті розглядається електронна форма участі громадськості в Україні. Розвиток інформаційних технологій надає можливість впровадити нові форми реалізації прав людини. Впровадження ширшої взаємодії між публічною владою та громадянським суспільством є важливим процесом демократизації суспільства. Новітня форма – електронні петиції – останнім часом стає більш актуальною.
Демократичність держави визначається ключовим чинником – можливістю громадян та членів громади впливати на рішення органів влади різних рівнів. Електронні петиції мають особливе значення для суспільства. По-перше, кількість підтримки електронних петицій дає можливість зрозуміти сутність державних проблем, усвідомити громадську позицію з цього приводу. У такий спосіб налагоджується зв’язок між громадськістю та владними інституціями. По-друге, відбувається комунікація між всіма суб’єктами влади, де народ і громадянин відчуває свою реальну роль у здійсненні публічно-владного веління. По-третє, усувається можливість допущення похибок та помилок органами публічної влади. По-четверте, встановлюються правові, легітимні рамки діяльності владних інституцій через контроль громадськості за їхньою діяльністю. По-п’яте, індивідуальна свобода людини, її права та законні інтереси актуалізуються, отримують первинне значення. По-шосте, доступна участь кожного, включно з інклюзивними аспектами у публічно-владній сфері.
Електронні петиції є новітньою швидкою, доступною, подекуди навіть дієвою формою участі громадян у здійсненні публічної влади. Нормативні положення вимагають не тільки надати органу публічної влади відповідь на визначене питання, але й осягнути сутність проблеми, запропонувати можливі шляхи вирішення, вжити повноваження, що дають змогу керувати ситуацією в державно-владному статусі. На жаль, вказаного не відбувається, тому електронні петиції залишаються недієвою формою громадської участі у здійсненні публічної влади.

Біографія автора

І. М. Жаровська , Національний університет «Львівська політехніка»

докторка юридичних наук, професорка, професорка кафедри теорії та філософії права, конституційного та міжнародного права

Посилання

Wilding and Laundy. Редліх. Вип. І., 10 вид. С. 493–495.

Третій звіт Спеціального комітету з реформ Палати громад, червень 1985 р., представлений 18 червня 1985 р. Журнали. С. 839.

Лінднер Р., Рім У. Електронні петиції та інституційна модернізація. Міжнародні парламентські системи електронних петицій у порівняльній перспективі. Вересень 2009. JeDEM – електронний журнал електронної демократії та відкритого уряду. 1(1). Р. 1–11.

Пахомова І. А. Концептуальні вимоги до створення електронних петицій Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Право. 2017. Вип. 24. С. 91–93.

Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції: закон України від 02.07.2015 № 577-VIII. Відомості Верховної Ради. 2015. № 35, ст. 341.

Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України: затв. Указом Президента України від 28 серпня 2015 р. № 523/2015. Офіційний вісник Президента України від 03.09.2015 р. 2015. № 20. С. 100. Ст. 1222.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-01

Номер

Розділ

Статті